Web Business & Technology VZ
Jetzt
Bewerben

Auslands-Wahlpflichtfächer Social Skills

Niveau der Lehrveranstaltung/des Moduls laut Lehrplan

Pflichtveranstaltung

Lernergebnisse der Lehrveranstaltung/des Moduls

Die Studierenden haben die Fähigkeit, Lehrveranstaltungen zur sozialen Interaktion und Kommunikation in einer Fremdsprache auf Hochschulniveau zu folgen und sich die fremdsprachigen Lehrinhalte zu erarbeiten und Lernergebnisse zu präsentieren. Sie sind in der Lage, Aspekte der eignen Kultur aus einer neuen Perspektive wahrzunehmen und entwickeln ein Gefühl für die Kultur des Gastlandes. In diesem Zusammenhang werden sie für die Problemstellungen interkultureller Zusammenarbeit sensibilisiert und beherrschen Grundlagen des interkulturellen Miteinanders. Über die Selbstreflektion der Studierenden im Ausland wird auch die Fähigkeit zur Selbstorganisation und zur Selbstständigkeit gestärkt.

Voraussetzungen laut Lehrplan

LVs des vorangegangenen Semesters erfolgreich abgeschlossen

Lehrinhalte

Auslandswahlpflichtfächer Social Skills

Für den Bereich des Wahlpflichtfachs werden nachfolgend beispielhaft einige passende Kurse der Partnerhochschule Australian Catholic University (ACU, http://www.acu.edu.au) in Australien gelistet. Die Kursbeschreibungen sind den Veröffentlichungen der jeweiligen Hochschulen im Internet entnommen und unterliegen deren Urheberrecht. Die dienen an dieser Stelle nur als exemplarisches Szenario für die Wahl passender Lehrveranstaltung an einer der Partnerhochschulen der FH Kufstein im entsprechenden Wahlpflichtfach.

Lehrveranstaltung: Professional Ethics (BUSN202)

Quelle (Stand 11/2014): http://www.acu.edu.au/units/2014/units_2014/busn202

Ethics, as a branch of philosophy, can be described as a systematic reflection on the morality of human judgement, character and action. This unit serves as an ethical foundation in which to frame study of the various business disciplines. It encompasses a general introduction to ethics and considers analysing the ethical implications of complex situations by applying ethical principles for the modern world of global capitalism.

Students will be introduced to major ethical theories and concepts, which will inform an understanding of key concepts and issues in accounting and financial planning, and in society more broadly. The question of whether membership of a profession gives rise to special responsibilities, the content and role of professional codes of ethics, and approaches to resolving and managing ethical issues are considered.

This unit reinforces the University Core Curriculum units by reinforcing the central theme of systematic reflection on the morality of human judgment, character and action. Drawing on examples from business and commerce, the unit anticipates UNCC300 Understanding Self and Society: contemporary perspectives by giving a general introduction to formal ethics and the concept of social justice. Importantly, it asks students to apply theoretical principles to social issues such as income inequalities, commercial probity, corporate social responsibility, sustainable business practices, and contemporary human resources management practices. The unit also prepares students for UNCC300 by presenting paradigmatic business ethics case studies in intellectual property, privacy, whistle-blowing, ‘dirty hands,’ equal opportunity, advertising, and global and environmental issues. Students are required to explain the link between these issues, personal, values, and what they understand by the concept of social justice. In this way, BUSN202 Professional Ethics bridges the two University Core Curriculum units by extending the understanding and perspectives developed in the first unit and linking them with the methodology and central issues of the second.

Lehrveranstaltung: Australian Society (ETHN107)

Quelle (Stand 11/2014): http://www.acu.edu.au/units/2015/units_2015/ethn107

This unit is designed to enable the student to gain greater knowledge, appreciation and awareness of the structure, social origins and diversity of Australian society and to develop analytical and interpretive skills in understanding contemporary Australia. It includes topics such as: demography, class, ethnicity, gender and family, crime and deviance, health, schooling, beliefs, technology and leisure.

empfohlene Fachliteratur

- Steele, William: Presentation Skills 201: How to Take it to the Next Level as a Confident, Engaging Presenter.- Outskirts Press, 2009
- Barker, Chris: Cultural Studies: Theory and Practice.- Sage Publications Ltd, 2008
- Keith, William; Lundberg, Christian: The Essential Guide to Rhetoric.- Bedford/St. Martin's, 2008
- Dumetz, J; Trompenaars, F.; Dumetz, J.; Saginova, O.; Covey, S.; Hampden-Turner, S.; Woolliams, P.; Schmitz, J.; Foster, D.; Belbin, M; Schein, E.: "Cross-cultural management textbook: Lessons from the world leading experts in cross-cultural management", CreateSpace Independent Publishing Platform, 2012

Bewertungsmethoden und -kriterien

werden von der jeweiligen Partnerhochschule festgelegt

Unterrichtssprache

werden von der jeweiligen Partnerhochschule festgelegt

Anzahl der zugewiesenen ECTS-Credits

5

geplante Lehr- und Lernmethoden

werden von der jeweiligen Partnerhochschule festgelegt

Semester/Trimester, in dem die Lehrveranstaltung/das Modul angeboten wird

5

Semester-Wochen-Stunden (SWS)

3

Name des/der Vortragenden

Studiengangsleitung

Studienjahr

2

empfohlene optionale Programmeinheiten

nicht zutreffend

Kennzahl der Lehrveranstaltungen/des Moduls

vzAWS1

Art der Lehrveranstaltung/des Moduls

Wahlpflichtfach

Art der Lehrveranstaltung

werden von der jeweiligen Partnerhochschule festgelegt

Praktikum/Praktika

nicht zutreffend